Buroga.
bureau-yoga

We zitten veel, te veel. Het overmatig schermgebruik kan voor problemen in de nek- en schouderregio zorgen. Typisch bij zo’n pijn is dat het in het begin geleidelijk aan opkomt als je al even voor de computer zit. In eerste instantie daalt deze pijn bij het veranderen van houding of verdwijnt deze als de werkdag ten einde is. De pijn komt steeds sneller op en verdwijnt moeilijker naarmate men meer tijd al zittend doorbrengt. Dit wordt steeds erger, waardoor de zeurende pijn uiteindelijk constant aanwezig is doorheen de dag.

Businesswoman with Mask
Rugpijn

Alarmsignalen van het langdurig voor de computer zitten

  • ZEURENDE PIJN IN DE NEK EN SCHOUDERREGIO

  • PIJN IN DE ONDERRUG

  • HOOFDPIJN  -  OORSUIZEN  -  DUIZELIGHEID

  • VERMOEID GEVOEL

  • UITSTRALENDE PIJN IN DE ARMEN EN VINGERS

  • ZWAAR GEVOEL

  • NIET MEER KUNNEN STILZITTEN

Hoe komt dit nu?

Spieren zijn gemaakt om te bewegen. Bij elke spiersamentrekking wordt vers bloed naar de spier gepompt. Sommige spieren hebben meer beweging nodig als de ander. Het constant in éénzelfde houding zitten, zorgt ervoor dat de bewegingsspieren van het lichaam onvoldoende zuurstofrijk bloed krijgen, waardoor afvalstoffen zich opstapelen in de spier en verkrampingen veroorzaken op vezelniveau van de spier. Deze opstapeling van lactaat en afvalstoffen noemen de spierknopen of ‘triggerpoints’. Deze zorgen voor de constant zeurende pijn in de hoofd-, nek- en schouderregio.

Tips om pijn in de nek- en schouderregio tegen te gaan

  • Voor elke 30 minuten die je zittend doorbrengt kom je 2 minuten in beweging. Simpel toch?

  • Wees een wiebelkont Varieer regelmatig in jouw zithouding. Sta bijvoorbeeld op als je gaat bellen. Lees een artikel op je telefoon terwijl je een rondje loopt.

  • Verplaats zaken als printers en scanners bijvoorbeeld naar een centrale locatie zodat jij en je collega’s in actie moet komen om deze te gebruiken

  • Gebruik beweging om vermoeidheid tegen te gaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat personen die overdag actiever zijn beter slapen en daarmee overdag ook alerter zijn.

  • Doe de BUROGA-oefeningen

BUROGA
OEFENINGEN.

BEACH STRETCH

SCHOUDERS ROLLEN

BOOGSCHUTTERS

HALF DOWNWARD DOG

SQUATS

BEKKENKANTELINGEN

HEUPOPENERS

TWISTERS

COUCH STRETCH