3# Fysieke Activiteit: Nudges | The Story of the Human Body

Calorieën verbranden, gaan sporten, of het onszelf even moeilijk maken, dat is tegen onze natuur in. Toch speelt het actief bezig zijn een belangrijke rol in onze gezondheid. Of hoe Daniel Lieberman het zo goed zegt: “Why something we never evolved to do is healthy and rewarding”.


We ‘kiezen’ maar al te vaak voor de makkelijkste optie, of beter gezegd, we worden steeds verleid om de makkelijkste, meest energie-efficiënte manier te gaan kiezen. De autosleutels hangen bij de voordeur, het aanbod kant- en klare maaltijden wordt steeds groter, er werd een lift in het gebouw geplaatst, de vaatwas staat naast de afwasbak,.. We kunnen blijven doorgaan. We worden steeds verleid om op een energie-efficiënte manier een taak uit te voeren. Maar wat als we het nu eens omgekeerd deden? Wat als we steeds verleid werden om voor de gezondere optie te kiezen. Altijd fruit op tafel zetten, of een waterfonteintje in de buurt hebben, zijn zo van die gekende ‘nudges’ die ons voor een gezondere optie laten kiezen. Kunnen we de lijn doortrekken?


Wat zijn die “nudges” en hoe kunnen we ze gaan gebruiken om tot een actievere levensstijl te komen? Een nudge is een motivatietechniek waarbij mensen subtiel gestimuleerd worden om zich op een gewenste wijze te gedragen. Men gaat subtiele prikkels in de omgeving gaan aanbieden die het keuzegedrag van mensen kan beïnvloeden. De techniek kan worden gezien als het geven van een 'duwtje' (Engels: nudge) in de 'goede' richting. Hoe kunnen we nu onszelf een duwtje in de rug geven om fysieke activiteit te gaan stimuleren? Hoe kunnen we onze omgeving aanpassen, zodat wij sneller voor de gezondere optie kiezen? Ik stel enkele voorbeelden voor:


De fietsvergoeding:

Leg jouw fietshelm of fietssleutels voor de deur ipv de autosleutels. Vaak geven bedrijven een fietsvergoeding voor werknemers die met de fiets naar het werk komen. Als dat geen goede stimulans is!


De trap ipv de lift: Hang een motiverende sticker op de deur van de traphal. ‘Burn calories, not electricity’ is een gekende sticker. Of stickers van voetjes op de vloer die naar de traphal leiden.


De stappenteller

Daar is hij weer, de ‘man-po-kei’ of 10.000 stappen teller van de vorige blog. Het kan motiverend werken om dagelijks aan 10.000 stappen te komen, wanneer je door jouw uurwerk herinnerd wordt dat je meer moet stappen of actiever moet zijn doorheen de dag.


Op het werk

Zet de printer, koffiemachine, enzovoort op een gezamenlijke plaats weg van jouw bureau. Op deze manier wordt je gedwongen recht te staan en te wandelen wanneer je iets nodig hebt. Er bestaan ook apps zoalsStand Up! The Work Break Timeren StandApp die jou om de zoveel tijd eraan te herinneren om op te staan en even een break van jouw computer te nemen.


Visuele stimulans Hang ergens in jouw woonkamer een poster die een actieve levensstijl promoot. Of maak van de achtergrond van jouw gsm een inspirerende quote.


Koop een nieuwe sportuitrusting Een nieuwe uitrusting om te gaan sporten kan motiverend werken. Het zou zonde van het geld zijn, mocht het niet gebruikt worden toch? Zoek een sportbuddy!! Met 2 is alles veel plezanter. Spreek op een vast moment in de week af met je buddy om te gaan wandelen, fietsen, lopen,.. Wanneer de ene persoon dan een keertje geen zin heeft, dan wordt hij toch gestimuleerd om actief te zijn. Hij kan zijn buddy toch niet achterlaten?


Wees creatief

Bedenk nu zelf nog nudges die jouw omgeving aanpassen zodanig dat je meer gestimuleerd wordt om voor de gezondste optie te gaan. Hiermee hoop ik jullie ook een duwtje te hebben gegeven in de richting van een actievere levensstijl.

Dit was alles over fysieke activiteit. Volgende maand starten we met een nieuw onderwerp in ‘the story of the human body’.


Tot dan! Michiel




16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven